klik me

Monday, December 15, 2014

1st time..Pengalaman & Perbezaan Akid Zikri admited di Hosp. Kajang & KPJ Kajang

Erm, berat dugaan ketika mengandung yang kedua ni. Usia kandunganku sudah 8bulan lebih..Satu kejadian yang tidak ku sangka!Abang akid demam, suhu tidaklah terlalu tinggi, cuma 37.8..Sedang aku ingin merehatkan badan disebelah akid, tiba-tiba nampak akid menggigil dan terus "TARIK"!!Ya Allah, terkejut aku dan terus panggil papa!cepat-cepat papa angkat akid dan bawa ke bilik air. Kami sudah masukkan jari ke mulut akid,untuk elak kancing gigi.Sakit nya tak terfikir dah,cuma nak akid sedar semula je sebab keadaan dia yang sgt mencemaskan waktu tu!kami alirkan shower ke kaki akid,papa dh jerit2 panggil nama akid sambil nangis teresak2..aku suruh papa azan kuat2 di telinga akid..Ya Allah hanya pada Mu kami berserah..dalam 2-3 minit juga akid begitu,dan selepas itu,dia pengsan dan lemah. Lantas kami telefon klinik kerana inginkan ambulan untuk datang ambil.Malangnya, pihak hosp mohon kami untuk ke klinik terdekat. Bergegas kami ke Klinik Kesihatan Kajang dan membuat pemeriksaan di situ dan akid diberi suntikan..Keadaan kembali redha dan kami dibawa ke Hosp Kajang..
Sesampai di sana, emergency room,mmg sesak dgn yang sakit suspek denggi, dgn foreigner, dgn yang accident!!akid lemah dlm dakapanku. Doc dtg menghampiri dan ingin mengambil sampel darah akid, dkat 3-4x kena cucuk sebab xmengena ke urat darah..Aku mula geram pada doc sebab akid dah meraung2 sakit!Tiada pujukan atau kata2 manis dari doc untuk anakku..
1 JAM KEMUDIAN, kami di bawa ke katil pesakit, wad kanak-kanak yang sangat sesak. aku yang sihat ni pun,kasihan melihat mereka..1 bilik @ hall, dekat 12 KATIL!!!KIRI DAN KANAN, adalah pesakit SUSPEK DENGGI, depan akid, demam batuk kokol..akid xselesa, begitu juga aku..3-4x juga kena soal dgn doc utk laporan perubatan akid..yer!4x DENGAN DOKTOR YANG BERLAINAN,PROSEDUR KATANYE...baikla, aku turutkan aje. Akid diduga lagi utk bagi ubat. meronta-ronta dibuatnya. Akid dipaksa minum ubat dengan berbalut badan dengan selimut,mcm orang sakit jiwa tu..hatiku sayu :(

Aku (mengandung)   : nurse, boleh tak saya nak stay di sini bersama-sama suami nak jaga anak saya?
Nurse (mengandung): maaf puan, tak bole.
Aku                           : takde orang nak hantar saya pulang ke rumah kalau suami hantar saya nanti,siapa nak tengok2kan anak saya? saya tak boleh nk jaga anak saya seorang di sini(tengok sama mengandung kan).
Nurse                         : Jika anak dah nak nazak, baru kita izinkan parents utk jaga bersama.
Aku                            : *terdiam dan mengucap dgn kata-kata nurse tu..ape nurse2 kerajaan ni memang dan bosan layan karenah ibu mcm aku ke,utk dia jawab permintaan aku sebegitu?xpe,mesti ada jalan lain..dek sebab doc ni 4x amik report pada aku, so doc yang last ni,aku bagi dia option, samada nak benarkan aku tinggal di sini wit hubby, atau aku minta discharge sekarang juga! (tetiba teringat ade MEDICAL CARD DR GREAT EASTERN TAKAFUL - sebab siang tadi dah kelam kabut).
so, doc bagi aku stay wit husband n izinkn akid untuk discharge tomorrow morning to TRANSFER CASE AT KPJ,KAJANG..

ALHAMDULILLAH, urusan kami dipermudahkan..di KPJ KAJANG, GL by Great Eastern Takaful, amik masa tak sampai 1/2 jam dan akid dimasukkan ke wad kanak2. Doc n nurse yang merawat pun, happy je, layanan pun baik, makanan tiptop!!meronta-ronta nangis kerana kena paksa minum ubat pun, mereka masih bersabar dan pujuk akid untuk bertenang. Kami pun boleh tinggal bersama di situ. Alhamdulillah, akid dapat discharge selepas 3 hari di KPJ Kajang.
*Thomas & Friends : hadiah daripada mama n papa sebab dh sihat!oyeaahhh


So rakan-rakan..kita tidak akan dapat menduga, bila kita di datangi sakit. Kita sebagai ibu bapa, inginkan yang terbaik untuk anak-anak. Biar kita berbaki RM50 untuk belanja makan dalam poket, agar anak-anak ada MEDICAL CARD. sebab kami tahu, yang FREE itu, semua orang nak!Buatlah MEDICAL CARD untuk anak-anak dari sekarang. Semua orang ada macam-macam komitmen. Tapi bila anak sakit, komitmen kah yang membantu kita???TEPUK DADA TANYA SELERA, tengok HANDPHONE, WHATSAPP la pijot 0173708978 untuk info miliki MEDICAL CARD YANG TERBAIK DR GREAT EASTERN TAKAFUL.

No comments:

Post a Comment

tQ! nanti mama akid reply yer! ^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

pijot & Poji